Jak na vánoce? :-)


Vážení klienti a příznivci mojí výživové poradny.

 

Tak jako každý rok, tak i letos jsem sepsala několik tipů na to, jak zvládnout vánoční svátky bez zbytečně přibraných kilogramů, kterých se někteří zbavují ještě v květnu. Je opravdu škola, když po několika svátečních dnech člověk udělá několik kroků zpět.

 

Přes vánoce je i velký úspěch to, když si svoji současnou hmotnost udržíte a od ledna se na hubnutí opět vrhneme s plnou vervou. Myslím, si, že by vánoce neměly být pouze o kvantitě jídla, ale mají být především o kvalitě vzájemných vztahů a setkání s lidmi, na kterých vám záleží. K tomu sice patří i dobré jídlo, ale i to se dá připravit tak, abyste si jej užili i bez následků. Důležité je si připravit strategii na celé vánoce a vše si důkladně promyslet. Pokud si chcete dát i své oblíbené kousky cukroví, vánočku, kapra a další dobroty, tak je to možné, ale je třeba promyslet čas, kdy to vše budete jíst a v jakém množství, aby to mělo co nejmenší dopad na vaši hmotnost. Časování a množství snědeného jídla jsou jednoznačně klíčové. 

 

Bylo by dobré si uvědomit, že sváteční dny, by měli být pouze 24.-26. 12. a pak 31. 12. a případně na Nový rok. Ve dnech mezi tím je dobré se vrátit k původnímu režimu. Tím předejdete tomu, že budete slavit už od 23. prosince až do 4. ledna. :-) Tím se také sníží i pravděpodobnost, že sníte velké množství snědeného jídla. Také je dobré ve dnech, kdy máte volněji, naplánovat pohybovou aktivitu nebo pokud možno dojít na návštěvy pěšky, aby jste kompenzovali energetický příjem tak potřebným výdejem energie.


Když vezmeme jednotlivé sváteční dny postupně, tak např. Štědrý den. Pokud budete chtít snídat vánočku, tak stejné množství pečiva nahraďte stejným množstvím vánočky a bílkoviny pokud možno zachovejte takové, jaké máte uvedené v jídelníčku, nejvíce se k vánočce hodí např. Milko řecký jogurt nebo tvaroh. Na dopolední svačinku dodržujte složení a množství, které máte v manuálu.


Oběd se může značně lišit podle zvyklostí v rodině. Všeobecně je důležité snažit se zachovat množství bílkovin, na oběd je možné změnšit množství přílohy, protože je pravděpodobné, že více energie přijmete následně ve formě větší večeře. Proto mírně odlehčený den a tradiční půst, abychom viděli zlaté prasátko, není úplně od věci :-). Při štědrovečerní večeři je dobré u salátu nahradit majonézu jogurtem, také je možné udělat i variaci s čerstvou zeleninou, kdy mrkev a celer přímo nastrouháte do salátu (salát je pak zajímavě křupavý a šťavnatý), ale ani s vařenou zeleninou rozhodně není problém, případně ji můžete upravit i v parním hrnci. Z brambor jsou nejvhodnější ty varného typu A, které jsou pevnější a nerozvařují se. Rybu můžete buď upéct v troubě, což je vhodnější díky menšímu množství použitého tuku, a nebo ji můžete klasicky usmažit jako řízek a nechejte ji okapat na ubrousku.


Co se týká cukroví, tak si pro sebe vždy odeberte na malý talířek nebo mističku několik nejoblíbenějších druhů, které si řádně vychutnejte a bez výčitek. Konzumaci cukroví je dobré posunout co nejdříve v rámci dne, nejpozději však po obědě. Díky tomu máte větší šanci přijatou energii během dne ještě vydat. U cukroví je podle mého názoru nejdůležitější konzumované množství a čas, kdy to jíte. Většina cukroví obsahuje poměrně velkou energetickou hodnotu a díky receptuře není moc možností jejich složení ovlivnit, proto je dobré si vybrat vždy 3-5 nejoblíbenějších kousků.


Pokud budete připravovat pohoštění, tak je dobré místo klasických chlebíčků připravit obložené mísy, kde připravíte méně tučné sýry, kvalitní šunku a hodně zeleniny. Pečivo bych dala zvlášť do misky, kde si jej může každý nabrat podle potřeby a chuti. Zeleninu můžete také nakrájet na různé tyčinky nebo hranolky a máčet si je do jogurtových dipů. Na dipy můžete použít kořenící směsi do jogurtu nebo si je vytvořit doma pomocí bylinek a koření. Jednohubky je také možné připravit bez pečiva např. na mrkvový nebo okurkový základ (kolečko), případně na kostičku sýru. Na pomazánky můžete využít tvaroh a např. česnek. Budete mít díky tomu plný stůl dobrot a můžete si vybrat přesně to, co si můžete bez výčitek dovolit. Zeleninu můžete ve velkém množství.

 

Když se budete scházet s přáteli a s rodinou, tak je dobré se dohodnout, že pomůžete s občerstvením a díky tomu si můžete donést i dostatek jídla, které si bez problému můžete dát a vyhnete se tak případným narážkám při stolování.


Dalším problematickým tématem je alkohol. U něj je stejně jako u jídla důležité množství. Nejvhodnější z alkoholu je vinný střik v poměru 1/3 vína a 2/3 vody případně Coly light v úplně stejném poměru. Ušetříte si tak energii i bolest hlavy na druhý den. :-)


U jídla všeobecně pokud bude hlavním jídlem oběd, tak si můžete následně odlehčit večeři a mezi tím zařadit např. procházku. Pokud víte, že bude více jídla až na večer, tak, si buď zmenšete přílohu už na oběd a večer k jídlu zařaďte více zeleniny. Rozhodně nezmenšujte porci zdrojů bílkovin. Pokud bude na slavnostní oběd pečená kachna nebo husa, tak si vyberte prsíčka bez kůže a dejte si více zelí (nejlépe nezahušťěné) a méně knedlíku. Jak jsem již několikrát zmínila, klíčové je množství jídla a zařadit pohyb. Sledovat televizi můžete i chvíli z elipticalu nebo rotopedu :-).


Přeji poklidné přípravy a pevné nervy při posledních nákupech. ;-)


Také vám přeji příjemné prožití vánočních svátku a vše nejlepší v novém roce 2015.

 

Mgr. Monika Tělupilová
 

Advent
 
 

čekejte prosím zpracovávám...