Jak zvládnout Vánoce a nepřibrat?

Zpět na přehled aktualit

Vážení klienti a příznivci mojí výživové poradny.

 

Tak jako každý rok, tak i letos jsem sepsala několik tipů na to, jak zvládnout vánoční svátky bez zbytečně přibraných kilogramů. Tato nabraná kila nás zbytečně posouvají o několik kroků zpět, demotivují a prodlužují dobu hubnutí. Proto je dobré si toto období strategicky promyslet tak, abychom si jej maximálně užili, odpočinuli, pobavili se s našimi blízkými a přes to hmotnost udrželi.

 

V průběhu svátečního období není naším cílem hubnout, ale udržet stávající hmotnost. Vánoce by měly být především o tom, že se setkáváme s rodinou, blízkými, lidmi, které máme rádi. I když k těmto událostem patří dobré jídlo, tak by mělo být pouze bonusem navíc.  Ale i chutné jídlo lze připravit tak, abyste si jej užili i bez následků. Důležité je se připravit, plánovat a nenechat vše na náhodě. Není potřeba nějak složitě vymýšlet nové pokrmy nebo cukroví. Můžete využít jídla, která máte rádi, jen vyměnit některé nevhodné složky za vhodnější nebo si pohlídat hlavně přijímané množství a čas konzumace. Takže si můžete dát i své oblíbené kousky cukroví, vánočku, kapra a další dobroty, ale je třeba mít k tomu plán.

 

Od našeho režimu bychom měli případně odbočit pouze se svátečních dnech, což je pouze 24.-26. 12. a pak 31. 12. a případně na Nový rok. Ve dnech mezi tím je dobré se vrátit k původnímu režimu. Tím předejdete tomu, že budete jíst úplně jinak od 23. prosince až do 3. ledna. :-) Doufám, že přes letošní vánoční období vyjde počasí, abychom se mohli i více věnovat pohybovým aktivitám. Minimálně procházky, sledovat televizi na chvíli z elipticalu, rotopedu nebo si alespoň zacvičit doma :-). Díky tomu pomůžete kompenzovat energetický příjem zvýšeným výdejem energie.


Když vezmeme jednotlivé sváteční dny postupně, tak např. Štědrý den. Pokud budete chtít snídat vánočku nebo jablečný závin, tak uvedené množství pečiva nahraďte stejným množstvím vánočky/závinu a bílkoviny pokud možno zachovejte takové, jaké máte uvedené v jídelníčku, nejvíce se k tomu hodí např. Milko řecký jogurt 0,5% nebo tvaroh. Na dopolední svačinku dodržujte složení a množství, které máte v manuálu. Pokud vstanete později, tak si doplňte snídani o bílkovinný nápoj např. caro s mlékem, bílou kávu, kakao a nějaké ovoce. V tomto případě můžete dopolední svačinku vynechat.


Oběd se může značně lišit podle zvyklostí. Všeobecně je důležité snažit se zachovat množství bílkovin. Je možné zmenšit množství přílohy, protože je pravděpodobné, že více energie přijmete následně ve formě větší večeře. Ale ubírání by nemělo být příliš velké, protože by mohl vzniknout větší hlad a chutě odpoledne. Při štědrovečerní večeři je dobré u salátu nahradit majonézu jogurtem, také je možné udělat i variantu salátu s čerstvou zeleninou, kdy mrkev a celer přímo nastrouháte do salátu (salát je pak zajímavě křupavý a šťavnatý) Ale ani s vařenou zeleninou v salátu rozhodně není problém, případně ji můžete upravit i v parním hrnci. Z brambor jsou nejvhodnější ty varného typu A, které jsou pevnější a nerozvařují se. Rybu můžete buď upéct v troubě, což je vhodnější díky menšímu množství použitého tuku, nebo ji můžete klasicky usmažit jako řízek, ale nechejte ji okapat na ubrousku.


Co se týká cukroví, tak si pro sebe vždy odeberte na malý talířek nebo mističku několik nejoblíbenějších druhů, které si řádně vychutnejte a bez výčitek. Konzumaci cukroví je dobré posunout co nejdříve v rámci dne, nejpozději však po obědě. Díky tomu máte větší šanci přijatou energii během dne ještě vydat. U cukroví je podle mého názoru nejdůležitější konzumované množství a čas, kdy to jíte. Většina i zdravého cukroví obsahuje hodně tuku a cukru ve formě ořechů či sušeného ovoce, proto je dobré si vybrat vždy 3-5 nejoblíbenějších kousků, které si pořádně vychutnáme.


Pokud budete připravovat pohoštění, tak je dobré místo klasických chlebíčků připravit obložené mísy, kde připravíte méně tučné sýry, kvalitní šunku a hodně zeleniny. Pečivo dejte zvlášť do misky, kde si jej může každý nabrat podle potřeby a chuti. Zeleninu můžete také nakrájet na různé tyčinky nebo hranolky a máčet si je do jogurtových dipů. Na dipy můžete použít různé kořenící směsi do jogurtu nebo si je vytvořit doma pomocí bylinek. Jednohubky je také možné připravit bez pečiva např. na mrkvový nebo okurkový základ (kolečko), případně na kostičku sýru. Na pomazánky můžete využít tvaroh a např. česnek. Budete mít díky tomu plný stůl dobrot a můžete si vybrat přesně to, co si můžete bez výčitek dovolit. Zeleninu můžete ve velkém množství.

 

Když se budete scházet s přáteli a s rodinou, tak je dobré se dohodnout, že pomůžete s občerstvením a díky tomu si můžete donést i dostatek jídla, které si bez problému můžete dát a vyhnete se tak případným narážkám při stolování. Pokud by to nebylo možné, tak si raději dejte potřebné množství jídla, které nemá optimální složení, než jídlo úplně vynechat nebo si hodně ubrat. Pokud bude na slavnostní oběd pečená kachna nebo husa, tak si vyberte prsíčka bez kůže a dejte si více zelí (nejlépe nezahušťěné) a méně knedlíku. Zásadní je, abychom dodržovali časovou pravidelnost a dostatečný příjem bílkovinných potravin. Díky tomu předejdete vzniku hladu a chutím, které byste nakonec zahnali něčím ještě méně vhodným a ve špatný čas.


Dalším problematickým tématem je alkohol. U něj je stejně jako u jídla důležité množství. Nejvhodnější z alkoholu je vinný střik v poměru 1/3 vína a 2/3 vody. Je potřeba si uvědomit, že energeticky odpovídá 2 dl polosladkého vína, 0,5l piva 10°, 40-50ml tvrdého alkoholu přibližně jednomu až jednomu a půl kusu pečiva, což není málo. Pokud byste si chtěli dopřát sladké nápoje, tak vybírat ta se sladidly místo cukru.


Doufám, že vám těchto několik rad pomůže překlenout toto období, které je velkým náporem na vůli nás všech. A přeji vám příjemné prožití vánočních svátku a vše nejlepší v novém roce 2016, ať se nám podaří udržet dosažené výsledky nebo se posunout společně k vytouženému cíli.

 

Mgr. Monika Tělupilová

Vánoční stromeček
 
 

čekejte prosím zpracovávám...